Jaarverslag 2019
16.03.20
Nieuws
Naar jaarlijkse gewoonte publiceert de Ombudsman voor de Handel zijn nieuw jaarverslag op Internationale Consumentendag. De Ombudsman voor de Handel behandelde vorig jaar 1206 dossiers, dat is een toename van 22% ten opzichte van 2018. 447 klachten waren ontvankelijk en in maar liefst 87% van de gevallen werd er een akkoord bereikt tussen de ondernemingen en de consumenten.
Consumenten kunnen bij de ombudsman terecht voor alle klachten waarbij ze geen oplossing gevonden hebben bij hun handelaar.
- Over de duizend consumenten vonden in 2019 de weg naar de Ombudsman.
- Problemen over de toepassing van de garantie (48%), levering (21%), prijzen en promoties (19%) kwamen het meest aan bod.
- De elektronicasector neemt met 40% het leeuwendeel van de klachten voor zijn rekening gevolgd door de meubelsector (18%) en dan huishoudapparaten (15%) en vrijetijdsartikelen (8%).
- Het aandeel van de klachten dat volgt na een aankoop via het internet bedraagt 34% en is stabiel gebleven. De meeste klachten werden ingediend na een aankoop in een winkel (64%).
- Consumenten kunnen gemiddeld rekenen op een behandelingstermijn van 26 dagen.
Professor dr. Stefaan Voet (KU Leuven) onderstreept: “Alle klachten zijn belangrijk, ook deze waar er geen aankoop was (bv. een promotie-aanbieding). Het is essentieel dat consumenten niet met hun klacht blijven zitten en de Ombudsman inschakelen om een oplossing te vinden. Het voordeel hiervan is ook dat ondernemingen hun diensten kunnen verbeteren wat ten goede komt aan alle (andere en toekomstige) consumenten.”