Jaarverslag 2018
15.03.19
Nieuws
Vandaag is het de Internationale Consumentendag. De Ombudsman voor de Handel presenteert daarom zijn nieuw jaarverslag. De Ombudsman voor de Handel behandelde vorig jaar 990 dossiers, dat is een toename van 18% ten opzichte van 2017. 423 klachten waren ontvankelijk en in maar liefst 90% van de gevallen werd er een akkoord bereikt tussen de ondernemingen en de consumenten.
Consumenten kunnen bij de ombudsman terecht voor alle klachten waarbij ze geen oplossing gevonden hebben bij hun handelaar.
- Bijna duizend consumenten vonden in 2018 de weg naar de Ombudsman.
- Ze klopten daar aan met problemen rond kwaliteit van goederen en diensten (36%), levering (21%), prijs (18%), facturatie (10%) en garantie (7%).
- De elektronicasector nam met 38% het leeuwendeel van de klachten voor zijn rekening gevolgd door de meubelsector (18%) en dan huishoudapparaten (14%) en vrijetijdsartikelen (7%).
- Het aandeel van de klachten dat volgt na een aankoop via het internet bedraagt 36%.
- Consumenten kunnen gemiddeld rekenen op een behandelingstermijn van 23 dagen.
Professor dr. Stefaan Voet (KUL), voorzitter van het toezichtcomité van de Ombudsman voor de Handel is tevreden: “De Ombudsman voor de Handel wenst zijn diensten blijvend verbeteren, zowel naar de consumenten als naar de ondernemingen. Elke consument moet geholpen worden en elke onderneming wil haar klantentevredenheid verhogen. De Ombudsman voor de Handel dient als aanknooppunt om de verlangens van beide polen te verzoenen.”